Kontakt


Marta Camilla Wright, 95057388, camilla@relasjon.org

mandag 7. februar 2011

Sosial angst

Sosial angst kan være et mareritt å leve med. Det hemmer oss i ulik grad. Mange nordmenn opplever å ha grader av sosial angst i løpet av livet. Nhi.no sier at: "Sosial angst er en kronisk angst for en rekke dagligdagse situasjoner hvor du møter andre mennesker. Vi regner med at 2-5% i befolkningen har sosial angst. I løpet av livet vil 10-15% oppleve perioder med sosial angst."

Allikevel snakker vi lite om sosial angst. Det ligger i sakens natur - har man sosial angst er det i hvert fall umulig å si det til de som er til stede når symptomene kommer.

Det interessante er at dette kan være noe av løsningen - klarer du å sette ord på at "nå fikk jeg ikke helt med meg hva du sa, jeg er så nervøs" eller "jeg er helt svett i hendene, det er visst litt for mye for meg akkurat nå", eller det som passer å si med hensyn til din konkrete opplevelse der og da - ja, da kan de fæle følelsene blekne eller forsvinne, enten plutselig eller gradvis. Du oppdager at menneskene rundt deg fint håndterer hvordan du har det, og at du selv også overlever å vise frem hvordan det er å være deg.

Paradokset er at ved å si det som det er, forandres det som er, nemlig angsten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar