Kontakt


Marta Camilla Wright, 95057388, camilla@relasjon.org

lørdag 30. juni 2012

Vanskelig å endre?


Ikke prøv på det! I gestaltteori går vi så langt som til å si at det å prøve å endre seg faktisk er en måte å unngå endring på. Jeg kan unngå endring ved å:

1) Å prøve å endre meg
2) Å skremme meg selv med katastrofetanker om hva som vil skje dersom jeg tillater mitt «egentlige» jeg å komme frem
(Korb, Gorell, Van De Riet 1989, s.83)

Så hvis vi ønsker å endre noe – hvordan kan vi gjøre det?

Jeg har erfart at en helt annen metode for endring, nemlig den paradoksale teori om endring, er effektiv og for mange mennesker lettere å gjennomføre. Den ble formulert av Arnold Beisser i 1970:

«Endring skjer når jeg blir den jeg er, ikke når jeg prøver å bli det jeg ikke er.»
Altså: i stedet for å prøve å endre meg, skal jeg heller finne ut hvordan jeg gjør ting og ta inn over meg hvordan jeg har det, la det være sånn, og så... !

2 kommentarer:

  1. Dette er noe jeg husker jeg hadde vanskeligheter med å akseptere, men som nå har blitt en integrert del av min forståelse for gestaltteorien.

    Problemet med ønsket om å endre seg er muligens at vi da prøver å bli noe vi ikke er?

    SvarSlett
  2. Ja, og i tillegg "Å ville noe man ikke kan er en god oppskrift på å bli deprimert" som Daan van Balen sa en gang - sånn cirka ordrett sitert.

    SvarSlett